maanantai 23. helmikuuta 2009

Kielipoliisi pamputtaa

Vaikkei sitä ehkä näitä tekstejä lukiessa uskoisi, suhtaudun kieliin melkoisella intohimolla. Varsinkin suomen raiskaaminen häiritsee minua loputtomiin, Pojalla on hauskaa kun esimerkiksi Minun Sonera -mainoksien aikana jaksan hiiltyä joka kerta: "Missä on minun possessiivisuffiksi!?"

Johtunee tuosta pilkunviilaamistarpeestani, että myös D/s-kuvioissa termit ovat sydäntäni kovin lähellä ja mietityttävät minua tasaisin väliajoin. Aikaisemmin bondage-touhuista kirjoittaessani olen tuskaillut joka kerta lontoonkielisten termien kanssa, kun mikään ei oikein tunnu toimivalta. Väkisin väännetyt käännökset ovat toisinaan ihan hilpeitä ja niillä on toki oma paikkansa, mutta toisaalta ne harvoin aukeavat erityisen helposti jos ei tunne alkuperäistä sanaa. Vierastan kuitenkin suomea ja englantia sotkevaa tapaa kirjoittaa, ja sitten pohdin pitäisikö termit vaikka kursivoida etteivät ne sotkisi muuten suomenkielistä tekstiä.

Olen myös pohtinut monet kerrat sitä, loukkaako tuo sivupalkin "Orjakkeen muotokuva" sivulle mahdollisesti eksyviä, orjiksi itsensä mieltäviä ihmisiä. Minun ja Pojan D/s kun on melko rentoa luonteeltaan, enkä tässä parisuhteessa varmasti koskaan orjaksi muutu vaikka tietyllä tavalla dynamiikkamme ehkä ylittääkin perinteiset sub/Dom -sopimukset.

Alakulttuurien käsitteistö taitaa kärsiä eniten siitä, että jokaisella on oma näkemyksensä siitä mitä mikäkin sana tarkoittaa. Kun "virallisia" tahoja ei ole, on aika mahdotonta määritellä yksiselitteisesti kunkin termin pohjimmainen merkitys ja sitten päästään tarpomaan loputtomaan mutku musta tuntuu -suohon. Siksi yritän parhaani mukaan jättää monimutkaisemmat määritelmät esimerkiksi minun ja Pojan rooleista tässä suhteessa väliin kokonaan, etten pahoittaisi kenenkään mieltä. Eivätköhän ne tule ilmi erikseen alleviivaamattakin.

Fetissejä on joka lähtöön, minulla niihin kuuluvat ehdottomasti sanat ja kieli ylipäänsä. Pakkomielteensä ja rajansa kullakin - on ihan OK, jos pidät siitä että kumppanisi virtsaa suuhusi, mutta sydämeen mahtuu vain yksi ämmä!

Ei kommentteja: